هیاهو برای هیچ!/ وقتی سهم 2 درصدی سریالهای ترکیهای از کل محتوای «فیلیمو» بهانهای برای تسویه حساب میشود
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۷۸۳۹۸
مدتی است در فضای مجازی شایعاتی درباره میزان عرضه سریالهای ترکیهای در «وی او دیها» و به ویژه فیلیمو مطرح شده که سعی شده در این مطلب مورد نقد و بررسی قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، مدتی است که در برخی از کانالهای تلگرامی مطالبی در نقد محتوای ارائهشده در سامانه «فیلیمو» منتشر شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«فیلیمو» سامانهای است که از حدود 6 سال پیش کار خود را به عنوان بستر ارائهدهنده فیلمهای درخواستی یا همان «وی اودی» (VOD) آغاز کرد. شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته و اقبال مخاطبان به عرضه فیلمهای سینمایی در قالب اکران آنلاین باعث شد تا نگاه ها به این شیوه جدید تماشای فیلم و سریال بیشتر جلب شود.
سهولت دسترسی به آثار عرضه شده در شبکه نمایش خانگی و تماشای آن با بهترین کیفیت باعث شده است که تعداد مشترکان این سامانه افزایش قابل ملاحظهای داشته باشد.
یکی از مواردی که در ماههای اخیر درباره محتوای عرضه شده در این سامانه در فضای مجازی و برخی کانال های تلگرامی مطرح شد، پخش سریالهای ترکیهای بود. سریالهایی که به صورت همزمان و یا پیش از پخش در فیلیمو، در شبکههای ماهوارهای و بهویژه در شبکه «جم» پخش شده بود. یکی از کانالهای تلگرامی با برجستهسازی این قضیه و بررسی چند سریال ترکیهای، فیلیمو را به ترویج آثار مخرب و مبتذل متهم کرده و خواهان برخورد نهادهای ناظر با این سامانه پخش فیلم و سریال شده بود.
مدیرعامل صباایده: ترکیه در حال حاضر بعد از آمریکا دومین یا سومین کشور صادرکننده سریال به دنیاست و اصلاً سریالهای مشکلدار برای پخش انتخاب نشدهاند.
این اتفاق در حالی رخ میدهد که اصولاً مسئولیت نظارت بر محتوای آثار خارجی ارائه شده در این گونه سامانهها از سوی مراجع نظارتی بهصورت کامل به صاحبان پلتفرمها تفویض شده است؛ در نتیجه ورود نهادهای بالادستی و نظارتی به این حوزه به اعتراض و شکایت کاربران نسبت به یک محتوای مشخص بستگی دارد.
نسبت بسیار ناچیز سریالهای ترکیهای به کل محتوای فیلیمو
این شبهه در حالی مطرح میشود که در حال حاضر از مجموع بیش از 25 هزار اثر ویدئویی در ژانرهای مختلف اعم از فیلم و سریال ایرانی و خارجی ، فیلم-تئاتر و مستند فقط 24 سریال ترکی در «فیلیمو» برای پخش عرضه شده است. از طرف دیگر از همین تعداد سریال نیز فقط 14 عنوان به صورت همزمان از شبکه جم در حال پخش هستند.
مدیرعامل مؤسسه «صباایده» که «فیلیمو» یکی از پلتفرمهای زیرمجموعه آن است، اخیراً در گفتگو با یکی از رسانهها با تأکید بر این که تنها یک و نیم تا دو درصد از محصولات این سامانه را سریالهای ترکیهای تشکیل میدهند، افزود: ترکیه در حال حاضر بعد از آمریکا دومین یا سومین کشور صادرکننده سریال به دنیاست. اصلاً سریالهای مشکلدار برای پخش انتخاب نشدهاند. انتخاب ساختمان قصه و شرایط سریال به گونهای بوده است که قابل پخش برای فرهنگ خودمان بوده تا اعوجاج فرهنگی ایجاد نکند.
محمدجواد شکوریمقدم اظهار کرد: اینگونه نیست که بگوییم چون محصولی ساخته آمریکا یا ترکیه است نمیتوانیم پخش کنیم باید ببینیم که ساختمان سریال به ساختمان فرهنگی ما آسیب میزند یا نه، که به نظرم این محصولات آسیبزا نیستند. سریالهایی که انتخاب شده مطابق با فرهنگ ماست. حجم تولیدات ترکیه خیلی بالاست ما تعداد کمی را انتخاب کردیم در نتیجه دستمان باز است.
وی با اشاره به این که مردم ترکیه با وجود برخی اختلافات فرهنگی به کشور ما بسیار نزدیک هستند افزود: حدود 40 درصد از زمان تماشای سامانه فیلیمو را محتوای خارجی تشکیل میدهد، که از این مقدار هم حداکثر دو درصد مروبط به محصولات کشور ترکیه است. اگر عدهای دنبال بهانه هستند، همین بهانه باید جفت و جور باشد! در غیر این صورت اصلاً منطقی پشت این بازی روانی که ایجاد کردهاند، وجود ندارد.
مراحل نظارت روی محتواهای فیلیمو چگونه است؟
علاوه بر آنچه در توضیحات شکوریمقدم آمد، باید به روند انتخاب و آمادهسازی سریالهای خارجی برای پخش در «فیلیمو» نیز اشاره کرد. این سریالها پس از بررسی کامل توسط کارشناسان، ترجمه و دوبله میشود. بخشها نامناسب به شیوههایی که به کلیت و فرم مجموعه آسیب نرساند، حذف و بومیسازی شده و در نهایت واحد کنترل کیفی نیز دوباره آنها را بازبینی میکند.
پس از پخش نیز، اگر نکته ای از سوی مخاطبان یا رسانهها مطرح شود، بلافاصله توسط نهادهای نظارتی به این مجموعه اعلام میشود تا آن ایراد رفع و یا محتوای مذکور از سامانه حذف شود.
از سوی دیگر، بخش عمدهای از مخاطبان این سریال به راحتی میتوانند نسخه اصلی سریالها ترکیهای را در فضای مجازی و شبکههای ماهوارهای دنبال کنند و اگر در حال تماشای این سریالها از طریق فیلیمو هستند این نشان میدهد که مشاهده محتوا را از یک پلتفرم داخلی که البته با ممیزی هم همراه بوده، بر تماشای یک شبکه ماهوارهای ترجیح دادهاند و این یعنی فیلیمو به راحتی توانسته مخاطب را بستر ماهواره و محتواهای نامناسب آن جدا کند.
در کل و با توجه به گزارههای مطرح شده مشخص است که این شائبه که «فیلیمو» با پخش سریالهای ترکیهای، محتوای ضدخانواده و غیراخلاقی را ترویج میکند محلی از اعراب ندارد و احتمالا بهانهای ورای درد محتوا و مخاطب مطرح است، چیزی شبیه یک انگیزه شخصی!
انتهای پیام /4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: ترکیه فیلیمو اکران آنلاین سریال های ترکیه ای برای پخش سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۷۸۳۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
الگوریتم اینستاگرام تغییر می کند؟
به گزارش صدای ایران از انگجت، اینستاگرام اعلام کرد که در تلاش است سیستم رتبهبندی محتوای خود را «اصلاح» کند تا اکانتهایی که دنبالکنندگان کمتری دارند، راحتتر بتوانند محتواهای خود را بهدست کاربران برسانند. در توضیحات این شرکت آمده است:
«از مدتها قبل، بهدلیل شیوه رتبهبندی محتوا توسط ما، پستهای تولیدکنندگانی که دنبالکنندگان بیشتری داشتند و همچنین کسانی که محتواهای دیگران را بازنشر میدادند، بیشتر از سازندگان محتواهای دست اول و کوچک به کاربران پیشنهاد میشد. فکر میکنیم مهم است که این سازوکار را اصلاح کنیم تا همه محتواسازان فرصت برابری برای دستیابی به مخاطبان جدید داشته باشند.»الگوریتم اینستاگرام چه تغییری میکند؟
هنوز دقیقاً مشخص نیست که سیستم پیشنهاد محتوای اینستاگرام چگونه میتواند برابری را افزایش دهد، اما این شرکت میگوید الگوریتم آنها دیگر به اکانتهایی که دنبالکنندگان بیشتری دارند، اولویت بالاتر نمیدهد: «محتواهای واجد شرایط... صرفنظر از اینکه کاربر اکانت منتشرکننده پست را دنبال میکند یا نه، به گروه کوچکی از مخاطبان که فکر میکنیم آن محتوا را میپسندند، نشان داده میشود.»
در ادامه با شکلگیری تعامل میان این مخاطبان و محتوای مربوطه، ویدیوهایی که بهترین عملکرد را داشته باشند، برای گروه بزرگتری از مخاطبان به نمایش درمیآیند، سپس بهترین موارد بین آنها دوباره به یک گروه بزرگتر نشان داده میشوند و این روند ادامه مییابد.
اینستاگرام میگوید این تغییر طی ماههای آینده در دسترس تمام کاربران قرار خواهد گرفت؛ بنابراین احتمالاً مدتی طول خواهد کشید تا تمام محتواسازان بتوانند اثر آن را مشاهده کنند.
اما تغییر مربوط به تشویق پستهای اوریجینال یا دست اول، سریعتر اعمال میشود. اینستاگرام میگوید ریلهایی که ریپست میشوند، درصورتیکه دقیقاً یکسان باشند، با کلیپ «اصلی» در پیشنهادها جایگزین خواهند شد. اکانتهایی که ریلهایی را ریپست میکنند هم برچسبی دریافت میکنند که سازنده اصلی محتوا را نشان خواهد داد. البته افرادی که محتواها را بهطرز قابلتوجهی تغییر میدهند، مثلاً روی آن صداگذاری میکنند یا به کلیپها واکنش میدهند یا آنها را با تغییرات چشمگیر به میم تبدیل میکنند، از این قاعده مستثنا خواهند بود.
کاربرانی که صرفاً محتواهای دیگران را بازنشر میدهند، با تکرار این رفتار با برخورد شدیدتری مواجه میشوند. اینستاگرام میگوید اگر این افراد در یک بازه زمانی ۳۰ روزه ۱۰ پست یا بیشتر، محتوای دست اول نداشته باشند، پیشنهاد پستهای آنها را بهکلی متوقف میکند.
تغییرات حاضر فعلاً تنها برای بخش ریلز اعمال میشود و برای سایر پستها اجرا نخواهد شد.