سریالهای ترکیهای مبتذل هستند و ابتذال مخاطبان بسیاری دارد / اکثر سریالهای نمایش خانگی تقلیدی ناشیانه از سریالهای ترکیه هستند
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۶۱۹۷۸۴
حسن هدایت با اشاره به مبتذل بودن سریالهای ترکیهای تأکید کرد که مبتذل بودن این آثار خود یکی از عوامل موفقیتشان در جذب مخاطب است.
حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، اظهار داشت: با وجود اینکه سریالهای ترکیهای امروز پرمخاطب هستند و به یک موفقیت بزرگ در عرصه سریالسازی رسیدهاند باید گفت که سریالهای این کشور واقعاً مبتذل هستند و اتفاقاً یکی از دلایل موفقیتشان همین ویژگی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هدایت خاطرنشان کرد: اگر ابتذال را در ساختار و محتوا از هم جدا کنیم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که به لحاظ ساخت، آثار ترکیهای در فضایی حرفهای ساخته میشوند اما حرفی که در آثارشان وجود دارد مبتذل است و معمولاً به عادتهای مخاطب لنگر انداخته و آنچه را که او میخواهد ارائه میدهند. مخاطبان دنیا خطینگر هستند و به قصههایی عادت دارند که نیاز به تفکر چندانی نداشته باشد و از طرفی طولانی شدن این قصهها باعث میشود مخاطب با کاراکترها همراه شده و به آنها عادت میکند.
او افزود: کشورهایی چون کلمبیا و برزیل در ابتدا این سنت را در سیاست سریالسازی خود مدنظر قرار دادند و سریالهایی طولانی بالغ بر 600 قسمت ساختند. ترکیه نیز این سیاست را مدنظر قرار داد و سریالهای طولانی بسیاری ساخت اما باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که ترکیه در کشورهای اروپایی و آمریکایی مخاطب چندانی ندارد و بیشتر بازار او در کشورهای عربزبان، آفریقایی و شبکههای ماهوارهای فارسی است.
این کارگردان خاطرنشان کرد: شاید آمار فروش سریالهای ترکیهای بالا باشد اما مخاطبان آن محدوده جغرافیایی وسیعی را در بر نمیگرد و در محدوده کوچکی که مطرح کردم فروش بالای خود را دارند. این میزان مخاطب در این محدوده جغرافیایی نشان از این دارد که آثار ترکیهای چندان جهانشمول نیستندن و دلیل موفقیتشان نسبت به آثار ایرانی همان امکاناتی است که به دلیل عدم ممیزی از آن برخوردارند و ما در ایران این امکانات را نداریم.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «کارآگاه علوی» تصریح کرد: بسیاری از سریالهای شبکه نمایش خانگی ما هم تقلیدهایی ناشیانه از سریالهای ترکیهای است که میبینیم در جلب نظر مخاطب نیز موفق هستند اما اگر تلویزیون در برابر ممیزیها یک مقدار انعطافپذیرتر باشد و یک مدیریت درست در آن حاکم باشد میتواند مخاطبان بیشتری نسبت به شبکه نمایش خانگی داشته باشد اما از آنجا که اینگونه نیست نمیتوان انتظار چندانی از تلویزیون برای جلب نظر مخاطب داشته باشیم.
هدایت در ادامه گفت: در همه جای دنیا تلویزیون با افراد حرفهای و کارکشته کار میکند تا بتواند نظر مخاطبان را به خود جلب کند اما در کشور ما تلویزیون محلی برای فعالیت افراد سفارش شده و آماتور شده که مجموعهای از تصاویر متحرک را به عنوان سریال به خورد مخاطب میدهند.
این کارگردان تأکید کرد: کشور ما در یک ساختار ایدئولوژیک اداره میشود و من ساختار ایدئولوژیک را به خودی خود نادرست و غلط نمیدانم اما ایدئولوژی باید نگاهی منطقی به تولیدات سینمایی و تلویزیونی داشته باشد. در کشور ما با وجود ایدئولوژی که بر آن حاکم است قطعاً از بسیاری کشورهای بلوکه شرق فضای بازتری را شاهد هستیم اما در کشورهای بلوکه شرق هم آثار نمایشی معمولاً شعاری هستند که همین شعاری بودن آنها را بی رمق و ضعیف کرده است. این سیاست افرادی را تربیت میکند که کارشان را بلد نیستند و مهمترین کارها بر عهده آنها قرار دارد، به همین دلیل در موقعیتهای مهم و حیاتی نابلد بودنشان در کار مشخص میشود. وضعیت سریالسازی ما هم همینطور است و با وجود اینکه فرهنگ ما پتانسیل بالایی برای جهانی شدن دارد از این انرژی هرگز استفاده نمیشود.
او افزود: یکی از عوامل موفقیت سریالهای شبکه نمایش خانگی سرمایهگذاری بخش خصوصی است، وقتی یک نفر با سرمایه شخصیاش فیلم میسازد حتماً دغدغه این را دارد که سرمایهاش از بین نرود و برای جذب مخاطب برنامهریزی دارد اما تلویزیون اینگونه نیست، یک بودجه دولتی در میان است و با این بودجه فیلم و سریال ساخته شده و کسی دغدغه اینکه مخاطب اثر را میپذیرد یا خیر، ندارد. اما باید بپذیریم که سریالهای شبکه نمایش خانگی ما هم نمی دنیا نمیتواند حرفی برای گفتن داشته باشد چرا که اکثر این سریالها تقلیدهایی ناشیانه و غلط از سریالهای ترکیهای هستند.
این کارگردان در پایان گفت: از طرفی در بخش سریالهای تاریخی نیز با توجه به کمبود بودجه و امکانات فنی محدودیتهایی وجود دارد که امکان پرداخت درست و دقیق وجود ندارد. نکته مهم دیگر درباره شکست ما در عرصه پخش بینالمللی سریالها عدم توانایی در بازاریابی است، ما توانایی این کار را نداریم و این تنها مربوط به سینما و تلویزیون نمیشود، ما در هر زمینهای این مشکل را شاهد هستیم. به عنوان مثال میتوان زعفران را مثال زد که بهترین زعفران دنیا را تولید میکنیم اما کشورهای دیگر همین زعفران را از ما خریده و به اسم کشور خودشان خود دوباره به ما میفروشند. یک تصور غلط که در بین ما وجود دارد این است که جنس خوب تبلیغ نمیخواهد اما اتفاقاً جنس خوب تبلیغ میخواهد و باید برای آن تبلیغ کرد. متأسفانه ما بازاریابی را بلد نیستیم و این مسأله هم در عدم توانایی ما در پخش بینالملل سریالهایمان تأثیر گذار است.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی حسن هدایت سریال ترکیه ای سریال های ترکیه ای شبکه نمایش خانگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۶۱۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
به گزارش همشهری آنلاین، همانگونه که انتظار میرفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینهترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.
این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکههای اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنشهای متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت میکرد که با توجه به فضاسازی فرقهای داستان، باید در انتظار کژراهههای روایی بود علیالخصوص آنکه ایران، ابژه این داستان بود و نمیتوانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.
ساختار مشوش روایت و البته بزرگنماییهای اغراقآمیزی که میخواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانیها، پدر داعش هستند، بهاندازهای ناشیگرانه بود که با یکبار تماشای صرف چند قسمت از سریال، میشد بهراحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفهای سریالسازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریالسازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایرانستیزی است، نوعی شیعهستیزی را در پیش گرفته است.
طبیعی است که در پرداخت داستانهایی با مضمون فرقههای سیاسی، یک تصویر ظاهری از المانهای آن فرقه ساخته میشود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئهها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایرانستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشاییهایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمیتواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.
اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است
در پسزمینه اما هدف فیلم کلانتر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایتهای تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده میشود تا بهرهمندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعیکننده پرچم داعش است و البته آکسانهای متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، بهخوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههای دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است.
فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینهکرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمیتوان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی بهواسطه تشتتهای میزانسن، چندان قابلقبول نیست و بازی بازیگران، بیرونزدگیهای فراوان دارد که مخاطب را میآزارد.
مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه میتواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراطگری در جعل تاریخی حوادث به اندازهای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمیگیرد.
این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذریهای اینچنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت میگیرد حال آنکه حشاشین بهواسطه عدمبرخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحتتاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابلتوجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.
در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.
کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم فیلم و سریال خارجی