انتقاد یک کارگردان از حضور بازیگران ترکیهای در سینمای ایران
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۰۲۶۳
کارگردان «سرزده» از سریالهای تولید مراکز استانهای صداوسیما با تأکید بر لزوم بهرهمندی از ظرفیتهای بومی نسبت به استفاده برخی کارگردانان از بازیگران ترکیهای انتقاد کرد.
بهادر اسدی کارگردان و تهیه کننده سریال «سرزده» که این شبها به عنوان محصول خراسان رضوی از شبکه یک پخش میشود درباره ساخت این سریال گفت: «ما این سریال را در آنجا و با کمک صداوسیمای مشهد ساختیم و معتقدم فیلمساز باید به خودش زحمت بدهد و گاهی هم از مرکز و تهران خارج شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او با اشاره به حضور بازیگران بومی مشهد در این سریال گفت: «ما در شهرستانها کلی استعداد داریم که میتوان در سریالها از آنها بهره گرفت. از طرفی اکثر بازیگران کنونی سینما و تلویزیون در همین شرایط تا ۱۴۰۲ قرارداد دارند و با رعایت پروتکلهای بهداشتی در حال کار هستند.»
اسدی که در این سریال از چهرهها هم استفاده کرده است، گفت: «من دوست دارم حرفم را با چهرهها بزنم. در این سریال هم ۷۰ درصد بازیگران چهره و ۳۰ درصد بومی هستند که از میان تئاتریها انتخاب شدهاند.»
او با اشاره به حضور بازیگران ترک در فیلمهای سینمای ایران عنوان کرد: «ما کمتر سراغ پرورش بازیگر در این سالها رفتهایم و به همین دلیل است که تهیهکنندهای میرود و از چهرههای ترک استفاده میکند و الان چند فیلم با همین بازیگران ساخته شده است تا در گیشه بفروشد. درحالیکه هنرمند ایرانی و چهرههای ایرانی هم خوش تیپ هستند هم مهارت دارند و با پرورش توانمندیهایشان میتوانند به بازیگرانی حرفهای تبدیل شوند.»
اسدی درباره سریال «سرزده» نیز بیان کرد: «این سریال در ۹ قسمت ساخته شده است و خواستم سریع سر اصل مطلب بروم.»
او درباره زمان تولید کار نیز توضیح داد: «ما سریال را در مشهد اول اسفند کلید زدیم درست در زمانیکه همه پروژهها خوابید ما کار را شروع کردیم و با حمایتهای عباس فاطمی رییس مرکز سیمای استانها و محسن نصرپور مدیرکل مرکز صداوسیمای خراسان رضوی توانستیم در ۶۸ جلسه سریال را تمام کنیم.»
این کارگردان درباره اینکه سریال چقدر تلاش کرده است از کلیشهها فاصله بگیرد، گفت: «کلیشه بد نیست اگر به جا استفاده شود. ما هم سعی کردیم نکتهای را نشان دهیم که خاص بوده است که در قسمتهای هفت و هشت به بعد مشخص میشود.»
او در پایان با اشاره به موضوع اصلی سریال گفت: «ما در سریال به غیر از توبه بحث بخشش را داریم که به نظرم اهمیت دارد چون آدمها نسبت به هم بخشش آنها کم شده است. خیلی مهم است نشان دهیم هنوز هم بخشش وجود دارد. ضمن اینکه تلاش کردم این قصه را در ژانر پلیسی بیاورم.»/مهر
منبع: ایران آنلاین
کلیدواژه: چهره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۰۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خط رو خط مسائل اجتماعی
تهیهکننده این اثر نمایشی سعید کمانی است که پیش از این سابقه مجموعههایی مثل همهگیری و سفر در خانه را در کارنامه خود داشته است. پریناز آل آقا، کارگردان فصل اول و محمدرضا خسروی، کارگردان فصل دوم این مجموعه است. کمانی در گفتوگوی خود با جامجم از دغدغههای تولید این اثر نمایشی گفته است.تهیهکننده سریال خط رو خط در خصوص دغدغهای که برای تولید این اثر داشته، به جامجم میگوید: دغدغه من این بود که کار طنز تولید کنم. دو سه سال بود که درگیر دو سریال کرونایی بودم و در اتفاق کرونا، چند نفر از دوستان و مادرم را از دست دادم. اینها باعث شد برگردم به همان چیزی که تا حدودی به آن علاقه دارم و آن را بهتر میفهمم. دوست دارم جامعه هم مثل خودم حالش خوب شود و بعد از اتفاقاتی که در بیماری وحشتناک کرونا افتاد، فکرم این بود که بتوانیم با کارهای طنز جلو برویم و این کار را ساختم. در اینگونه کارها تخصصی نداشتم و اولش خیلی اذیت شدم. مخصوصا در بحث دکور خیلی نگران بودیم دکوری که میزنیم تک لوکیشن است و اصلا توان این موضوع را دارد یا نه. خیلی رویش فکر کردم و به این نتیجه رسیدم که تنها دکوری که بتوانیم بزنیم یک آرایشگاه مردانه است که این فضا را به ما میدهد که هر آدمی اعم از پزشک، کارگر و ... واردش میشود. دلیل انتخاب این لوکیشن، عام بودن فضای آرایشگاههاست که میتوان قصههای زیادی را در بستر آن روایت کرد. در عین حال موضوعات اجتماعی، موضوعاتی هستند که دغدغه همه است. همه ما در آپارتمان مشکلات زیادی داریم و هیچکس نمیتواند بگوید که مثلا در یک آپارتمان ۲۰ واحدی که هستیم همه به موقع شارژشان را میدهند، آشغالشان را مرتب دم در میگذارند و رعایت همسایه را میکنند؟ همه ما این مشکلات را داریم و در سریال خط رو خط تلاش کردم به محل کار و ازدواج و موانع ازدواج بپردازیم. نمیخواستیم نقد کنیم و در واقع بیشتر خودمان را نقد میکنیم.
بیان مسائل اجتماعی با زبان طنز
وی در ادامه به ترکیب طنز با مباحث آموزشی اشاره کرده و تاکید میکند: تلاش کردیم موضوعات آموزشی را به صورت طنز بیان کنیم. مثلا یکفرد دروغگو و کثیف را به چالش میکشیم. هر موضوعی که به ما بهعنوان یک انسان ربط دارد، مثل پوشش، لباس، تمیزی، آداب معاشرت و...که موضوعات زیادی است و جذابیت هم دارد در این سریال بیان کردیم اما باید به این نکته توجه کرد که در تولید چنین محتوایی برای رسانه تلویزیون، باید صبر داشته باشد تا این برنامهها جای خود را باز کرده و مخاطب جذب کنند. کمانی در اشاره به موضوعات مطرح شده در این برنامه اشاره کرده ومیگوید:مسائلی همچون حمل و نقل، خانواده، ازدواج، فرزندآوری، موانع ازدواج و...در برنامه مطرح شده است. در واقع نزدیک به صد موضوع داریم. فصل اول ۲۰ قسمت بود. در فصل دوم آقای محمدرضا خسروی، کارگردانی را دست گرفتهاند که تجربه کار کارگردانی دارند و کار کوتاه ساختند. تلاش کردیم بستری ایجاد کنیم تا کارگردانان کار اولی بیایند و در آینده در سازمان کارگردان شوند. وی در پاسخ به اینکه چنین فرصتی به کارگردانهای جدید با ریسک همراه است، بیان میکند: بهنظرم در صورتی این کار با ریسک همراه است که هر دو گزینه تهیهکننده و کارگردان ضعیف باشند اما در این کار، کارگردان ما در موضوع طنز باسواد است و نزدیک به ۳۵ سال سابقه کار طنز و اینگونه کارها را دارد. بهنظرم کارگردانی که طنز را میفهمد و از این دست کارها ساخته، میتواند کمککننده باشد. اگر تهیهکننده و کارگردان شناخت و تجربهای نداشته باشند قطعا کار درنمیآید. بهطور کلی معتقدم که بهتر است تلویزیون به جای استفاده از سلبریتی، بازیگر پرورش دهد و باید به سمت آنهایی برویم که توانمندی این کار را دارند.
تلاش ۴ گروه نویسنده
کمانی درباره تفاوت کارگردانی فصل اول و دوم و حضور کارگردانی مثل خسروی که تجربه بازیگری و کارگردانی را دارد، اینطور توضیح میدهد: بهنظرم دو تجربه متفاوت بود. کارگردانی یک خانم، به یک شکل دیگر است چون به ظرافتها دقت دارند. در فصل دوم هم آقای خسروی با توجه به این که بازیگر توانایی بودند و سالیان دراز کار کردند و در کارهای خیلی بزرگ حضور داشتند، یکفرد پرورشیافته هستند که در عین حال ارتباطشان با بازیگران خوب بود و کار شکل گرفت. کمانی با اشاره به چهار گروه نویسندهای که در این سریال حضور دارند، در خصوص بازخورد مخاطبان به این مجموعه هم تصریح میکند: ابتدا زمانی که خودم این کار را روی آنتن دیدم این ترس را داشتم که با توجه به تکلوکیشن بودن، مخاطب چه ارتباطی با آن برقرار میکند. در واقع ۴۰دقیقه نمایش در تکلوکیشن سخت است. وقتی بهعنوان یک منتقد به آن نگاه کردم حس خوبی به من دست داد و خوشحال شدم که شاید نمرهام زیر ۵۰ نشده باشد. در حال حاضر فصل اول روی آنتن رفته و ما در حال تولید فصل دوم هستیم. فصل اول در ۲۰ قسمت ۴۰ تا ۴۵ دقیقهای روی آنتن میرود.