ذائقه مخاطب متفاوت شده/ بعضی سریالهای نمایش خانگی کپی نمونههای ترکیهایست/ عدهای با برخورد سیاسی تلویزیون را به باد نقد میگیرند
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۶۲۶۰۷۸
محمدرضا ورزی که کارگردانی سریالهایی چون «سالهای مشروطه»، «عمارت فرنگی»، «معمای شاه»، «ستارخان» و... را برای تلویزیون کارگردانی کرده، معتقد است عدهای با برخورد سیاسی، آثار تلویزیون را به باد نقد میگیرند که بیانصافی و هدف زیر سوال بردن زحمات مجموعه صدا و سیما است.
محمدرضا ورزی در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری برنا، درمورد سریالهای تلویزیونی و استقبال مخاطبان از آنها گفت: «همه سریالهای تلویزیون هم با نگاه سرد مخاطبان روبهرو نشدهاند و گاهی سریالی مورد استقبال فراوان مردم قرار گرفتهاند و نمونه این ادعا «ستایش» است که با وجود ساخته شدن سه فصل از آن همچنان از اقبال عمومی برخوردار است و مردم تماشایش را دوست دارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ورزی معتقد است: «تلویزیون باید با یکسری بازنگری در سیاستهای خود و اعتماد به فیلمسازان مسیرش را ادامه دهد تا بتواند در بازار رقابت با شبکههای خارجی و شبکه نمایش خانگی موفق ظاهر شود. آنهم در شرایطی که بعضی از آثار شبکه نمایش خانگی که تمایلی به اسم بردن از آنها ندارم با عبور از خط قرمزها در محتوا سعی در جذب مخاطب دارند. امروزه سریالهایی در شبکه نمایش خانگی ساخته میشوند که حتی موسیقی آنها از روی سریالهای ترکزبان کپی شده و از نظر محتوایی حرفی برای گفتن ندارند و از روی دست کارهایی چون «حریم سلطان» تقلید کردهاند. در این شرایط تلویزیون میتواند با رعایت اصول اخلاقی و خانوادهمحور همچنان بینندگان را جذب کند.»
این کارگردان سینما و تلویزیون درمورد مخاطبان سیما و وظیفه رسانه ملی در قبال آنها گفت: «این اتفاق در حالی رخ داده است که ما میدانیم تمام خانوادهها مستاق تماشای سریالهای ترکی و نمونههایی از این دست نیستند و دوست دارند همچنان به تماشای تلویزیون بنشینند. در این میان رسالت رسانه ملی فرهنگسازی است که باید بگویم در مواقعی موفق بوده و در موافقعی هم متاسفانه نتوانسته به موفقیت دست یابد. همچنین ساخت برنامههای مفرحی چون «دورهمی» و «خندوانه» که مورد استقبال مردم هستند یکی از نیازهای تلویزیون است. مهران مدیری یکی از گنجینههای رسانه ملی است که از تلویزیون ظهور کرده و در دیگر عرصهها هم حضور موفقی داشته است. در واقع چنین افرادی سرمایه رسانه ملی هستند.»
ورزی درمورد عملکرد شبکههای تلویزیونی گفت: «شبکه نسیم عملکرد موفقی داشته و «خندوانه» و «دورهمی» مثال خوبی بر این ادعاست. همچنین شبکه یک با سریال موفقش در ماه رمضان و وسواس در انتخاب سوژهها عملکرد خوبی داشته و مردم هم از تماشای این شبکه و برنامههایش رضایت دارند. فکر میکنم در شرایط فعلی شبکه چهار ناموفقترین بوده و شبکهای منفعل محسوب میشود. در حالی که پیشتر و در حضور مدیران قبلی این شبکه برنامههای موفقی چون «دو قدم مانده به صبح» و تلهتئاترهای ماندگار از این شبکه به نمایش در میآمد. درمورد شبکه سه باید بگویم که سریال «سرباز» در ماه رمضان را دوست نداشتم و فکر نمیکنم عملکرد موفقی در ارتباط با مخاطب داشته باشد. شبکه دو هم با سریال «بچه مهندس» عملکرد نسبتا خوبی در ماه رمضان داشت.»
این فیلمساز در ادامه افزود: «از نحوه دنبال کردن سریالها توسط خانوادهام متوجه میشوم سریالها چقدر موفق بودهاند چون آنها را یک جامعه آماری و نمونهای از مردم میدانم. اگر سریالی پس از چند قسمت دیگر دنبال نشود متوجه میشوم که سریال نتوانسته رضایت همسرم را جلب کند. نظر او را پس از سالها تماشای سریال و البته همزیستی با خودم به عنوان فیلمساز به عنوان یک تماشاگر مورد اطمینان میپذیرم.»
محمدرضا ورزی درمورد سریالسازی در تلویزیون و تاثیر قصه در جذب مخاطب هم گفت: «ذائقه مخاطب متفاوت شده است در حالی که برخی کارگردانها همان کسانی هستند که زمانی سریالهای موفق ساختهاند ولی دیگر نمیتوانند همانند گذشته رضایت بیننده را جلب کنند. فکر میکنم تلویزیون باید به سمت راهاندازی بانک فیلمنامه و طرح برود و با راهاندازی آن، طرحها و فیلمنامهها را در اختیار نویسندگان و فیلمسازان قرار بدهد و یا حق استفاده از برخی رمانها را بخرد.»
او در ادامه افزود: «فکر میکنم عرض داستان مهمتر از طول آن است و میتوان سریالهای پنجاه قسمتی را در بیست و پنج قسمت تولید کرد و تاثیر بیشتری روی مخاطب گذاشت و کار قویتری تولید کرد. همچنین ما به نویسندگان و فیلمسازان جوانتری نیاز داریم که ذهن پویا داشته باشند. از طرفی بازگشت افرادی چون رضا عطاران و حسن فتحی و دعوت از فیلمسازان سینمایی چون نیما جاویدی (کارگردان «ملبورن» و «سرخپوست») میتوان تاثیر مثبتی بر عملکرد تلویزیون بگذارند. همچنین ساخت سریال «سلمان» توسط داوود میرباقری اتفاق بسیار خوبی است.»
ورزی در مورد برخورد و نقد سیاسی با برخی آثار تلویزیون گفت: «عدهای با برخورد سیاسی، آثار تلویزیون را به باد نقد میگیرند که بیانصافی و هدف زیر سوال بردن زحمات مجموعه صدا و سیما است. در حالی که مردم در جستوجوی چیز دیگری هستند.»
محمدرضا ورزی در آخر درمورد علایق خود در سریالسازی و البته عملکرد تلویزیون گفت: «طرفدار اخلاق هستم و حاضر نیستم به هر قیمتی سریال بسازم تا مردم را بخندانم چون نمیخواهم از سریالهای ترکی الگو بگیرم. از طرفی عملکرد تلویزیون را قابل قبول میدانم و معتقدم تلویزیون مدیر خوب دارد و مدیر بد هم در این مجموعه مشغول به کار هست و همانطور که بعضی شبکهها موفق بودهاند، بعضی کانالها هم نتوانستهاند رضایت مخاطبان را جلب کنند.»
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: معمای شاه محمدرضا ورزی عمارت فرنگی ستایش محمدرضا ورزی نمایش خانگی رسانه ملی سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۶۲۶۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنش نشریۀ 29 ساله به حذف سریال «حشاشین» از شبکۀ نمایش خانگی/ علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح تاریخی است؛ نسازی، میسازند(+ جلد)
عصر ایران- هفته نامۀ 29 سالۀ «امید جوان» با اختصاص روی جلد خود به تصویر ایفاگر نقش حسن صباح در سریال مصری «حشاشین» منع نمایش آن را به منظور مقابله با تحریف تاریخ بی فایده دانسته و نوشته وقتی خودمان به تاریخ خودمان نپردازیم و سریال نسازیم دیگران این کار را انجام می دهند.
امید جوان با انعکاس دیدگاه خبرگزاری رسمی دولت در دفاع از این ممانعت و بی اثر بودن سریال و نظر سید عبدالجواد موسوی - روزنامه نگار- در بی حاصل بودن این اقدامات به خوانندگان خود قول داده در یکی از شماره های آینده خسرو معتضد به تفصیل به این سریال خواهد پرداخت.
تاریخ پژوه مشهور که خود با ذبیح الله منصوری نویسنده «قلعه الموت» آشنا بوده پی گیر و علاقه مند سریال های تاریخی است.
امید جوان نوشته :علاقه ایرانیان به داستان حسن صباح و قلعه الموت موجب استقبال از سریال مصری «حشاشین» شده و چاره کار را در این دیدند که از سکوهای نمایش خانگی حذف کنند ولی مگر در این روزگار می شود مردم را از تماشای آنچه دوست دارند منع کرد؟ بله، تاریخ واقعی ما نیست ولی مگر دست کارگردانان ما برای ساخت سریال تاریخی باز است یا صدا وسیما اجازه می دهد که با نگاه غیر ایدیولوژیک به تاریخ نگریسته شود؟
درباره مرحوم منصوری هم یادآور شده:یکی از دلایل محبوبیت و شهرت ذبیح الله منصوری که افسانه و تاریخ را به هم می آمیخت همان رمان قلعه الموت بود و با این پیشینه استقبال و حداقل کنج کاوی درباره این که حشاشین چه تصویری از حسن صباح و باطنی ها ترسیم کرده شگفت آور نیست.
کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: چشم، دیگر سریال حشاشین نمی بینیم!/ «چه تکاپوی رقت انگیزی»