گزارش| سریالهای ترکیهای؛ سطحیگری و دور باطل
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۶۷۷۳۵۴
در سالیان اخیر با افزایش گروهها و تعداد شرکتهای سریالساز و بالارفتن میزان سود و درآمد این بخش٬ جا برای فیلمنامههای توخالی و سطحی باز شده و این سریالها در حوزه محتوایی و هنری حرفی برای گفتن ندارند. ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷ بین الملل ترکیه و اوراسیا نظرات - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم٬ ساخت سریالهای تلویزیونی در ترکیه به یک صنعت قدرتمند٬ جذاب و پولساز تبدیل شده و سودهای هنگفتی به جیب گروهها و عوامل سازنده٬ آژانسهای تبلیغاتی و شبکههای تلویزیونی میرود و علاوه بر این٬ دولت نیز در مقام مالیات گیرنده٬ سود کلانی به دست میآورد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
طبقه اجتماعی جدید
اغراقآمیز نیست اگر بازیگران٬ کارگردانها٬ تهیهکنندگان و دیگر عوامل ساخت سریالهای تلویزیونی ترکیه را یک طبقه اجتماعی جدید بنامیم. طبقهای که با درآمدهای میلیونی٬ در محله مشهور و گرانقیمت جهانگیر در استانبول٬ آنتالیا٬ بودروم و دیگر نقاط گران و خوش آب و هوای ترکیه صاحب دهها منزل٬ ویلا٬ مغازه و هتل شده و درآمدهای عجیبی به دست آوردهاند.
400 برابر حقوق یک معلم
در شرایطی که یک معلم در ترکیه به طور میانگین 3 هزار لیره درآمد دارد و با چنین درآمدی٬ به سختی میتواند هزینههای زندگی خود و خانوادهاش را تامین کند٬ بازیگران نوجوان سریال پلیسی کانال دی که دانشآموزان مقطع دبیرستان هستند٬ ماهانه 30 هزار لیره حقوق دریافت میکنند!
اما در مقایسه با درآمد بازیگران اصلی٬ این یک درآمد ناچیز است. چرا که به عنوان مثال٬ بوراک اوزچویک بازیگر نقش عثمان در سریال تاریخی تاسیس امپراطوری عثمانی٬ برای هر قسمت 325 هزار لیره و در ماه 1 میلیون و 300 هزار لیره (کمی بیش از 3 میلیارد تومان در ماه) درآمد دارد که 400 برابر حقوق ماهانه یک معلم است.
انگین آک یورک٬ بازیگر اصلی سریال جدید «دختر سفیر» برای هر قسمت از این سریال در یک هفته 200 هزار لیره و درماه٬ 800 هزار لیره دریافت میکند. (نزدیک به 2 میلیارد تومان در ماه). خالد ارگنچ بازیگر نقش سلطان سلیمان نیز برای سریال جدید بابل به ازای هر قسمت 150 هزار لیره و در ماه 600 هزار لیره دریافت میکند.
در سالیان اخیر با افزایش گروهها و تعداد شرکتهای سریالساز و بالا رفتن میزان سود و درآمد این بخش٬ جا برای فیلمنامههای توخالی و سطحی باز شده و این سریالها در حوزه محتوایی و هنری حرفی برای گفتن ندارند.
500 میلیون دلار صادرات
10 سال پیش٬ کل میزان صادرات سریالهای ترکیهای به کشورهای دیگر به زحمت به عدد 500 هزار دلار میرسید. اما در سال 2019 میلادی شرکتهای سریالساز ترکیه 500 میلیون دلار سریال به 100 کشور جهان فروختند و چنین درآمدی برای دولت ترکیه٬ یک رقم ارزشمند و شایان حمایت است.
دو تناقض بزرگ
شبکههای تلویزیونی استار٬ آ تی.وی و کانال دی٬ از شبکههایی هستند که بیشترین سریالهای پوپولیستی و پرطرفدار را پخش میکنند. دو تناقض مهم این است:
1.این شبکهها همگی از طرفداران سرسخت حزب عدالت و توسعه به شمار میآیند!
2.داستانهای اغلب این سریالها از لحاظ روابط اخلاقی، اجتماعی و پوشش زنان و دختران٬ کاملاً در تضاد با ارزشهای دینی، فکری و فرهنگی حزب عدالت و توسعه است.
دولت چه میگوید؟
دنیای رسانهها در ترکیه٬ دنیای عجیبی است و بخش مهمی از قدرت سیاسی٬ امکان سازماندهی و هدایت افکاری عمومی ترکیه٬ مرتبط با چند و چون فعالیت شبکههای تلویزیونی بخش خصوصی ترکیه است. به همین خاطر٬ دولت و حزب حاکم با این شبکهها به گونهای از سازش و توافق رسیدهاند و از آنجایی که دولت به حمایتهای سیاسی این کانالها نیاز دارد٬ در نتیجه مته به خشخاش نمیگذارد.
بسیاری از روزنامهها و محافل رسانهای نزدیک به اتاق فکر آکپارتی همچون روزنامه ینی آکیت٬ بارها در مورد عواقب پخش سریالها هشدار دادهاند اما گوش شنوا در کار نیست و در بر همان پاشنه میچرخد.
ایراد عمده سریالها کجاست؟
پیشتر بسیاری از سریالهای تلویزیونی ترکیه بر اساس آثار ادبی و با اقتباس از رمانهای ارزشمند بومی نوشته میشدند و به عنوان مثال٬ سریال مزرعه خانم٬ سریالی بود که بر اساس یک رمان موفق نوشته شده و ابعاد فرهنگی قابل توجهی داشت.
اما سریالهای فعلی٬ پسزمینه ادبی و فرهنگی قابل توجهی ندارند. بین دنیای واقعی زندگی آدمها در ترکیه و دنیایی که در سریالها میبینیم٬ از زمین تا آسمان٬ فاصله وجود دارد.
دنیای واقعی ترکیه٬ غالباً دنیای شهروندانی است که بخش قابل توجهی از آنان بر اساس سبک زندگی اسلامی و سنتی ترکی، کُردی و عربی زندگی میکنند اما در سریالها٬ خیل گسترده مردان و زنان جوان موبور و چشم رنگی٬ توجه مخاطب را جلب میکنند و زنان و دختران یا بیحجابند یا اگر محجبهای ببینیم٬ بازیگر نقش آشپز و خدمتکار است!
در این سریالها٬ نه فیلمنامه قدرتمندی در کار است و نه داستانی جذاب. لابد میپرسید اگر این گونه است٬ چرا بینندگان٬ همچنان به تماشای سریالها مشتاقند؟ پاسخ را میتوان در این دلایل جستجو کرد:
1.استفاده از لوکیشینهای بسیار زیبا و چشمنواز. از خانه و شرکت و اداره گرفته تا ماشین و محله و مغازه و همه چیز٬ تا لباس و آکسسوار و جواهر و هر چیز دیگری٬ همه چیز بسیار زیبا و پر تلالو است و پول هنگفتی بابت این بخش خرج میشود.
2.زنان و دختران زیبا و خوشسیما٬ به شکل ابزاری در این سریالها مورد استفاده قرار میگیرند.
3.به شکل اغراقآمیز به روابط دختران و پسران و جاذبههای روابط پنهان بین دو جنس٬ پرداخته میشود.
4.به شکل افراطی و اغراقآمیز از موسیقی استفاده میشود.
5.سریالها غالباً مخاطب عام دارند و دست کم در شرایط فعلی از بین مشهورترین سریالها ترکیه یعنی بابل٬ دختر سفیر٬ روزگاری در چوکوراُوا و کبوتر٬ هیچکدامشان نمیتواند برای مخاطب خاص٬ جذابیتی داشته باشد.
درآمد 500 میلیون دلاری ترکیه از صادرات سریال تلویزیونیچه کسی ضرر میکند؟
همچنان که گفته شد٬ طیف گستردهای از عوامل ساخت سریالها٬ شرکتهای تبلیغاتی بزرگ٬ شبکههای تلویزیونی٬ صادرکنندگان و خود دولت در مقام مالیات گیرنده٬ در این وادی پولهای هنگفتی به جیب میزنند. اما در این میان٬ آن که ضرر میکند٬ مردم ترکیه و خانوادههایی هستند که برای تماشای هر قسمت از سریالها دست کم 4 ساعت پای تلویزیون مینشینند و با توجه به رقابت شبکههای تلویزیونی٬ هر شب٬ پای تماشای یک کانال مینشینند و بخش مهمی از عمر خود را در این مسیر تلف میکنند.
انتهای پیام/
R7650/P/S8,1414/CT7 واژه های کاربردی مرتبط ترکیهمنبع: تسنیم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۶۷۷۳۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رخنه، آقای قاضی وبدل در آستانه پخش
رخنه به شبکه یک
با پایان یافتن پخش سریال نونخ ۵، قسمت آخر آن تکرار شد و همچنین پشتصحنه این سریال پرطرفدار روی آنتن رفت. به این ترتیب مخاطبان شبکه یک سیما منتظر اطلاعات تازه درباره سریال بعدی شبکه هستند. با پیگیری خبرنگار جامجم، مشخص شد که سریال رخنه به تهیهکنندگی مهدی شفیعی به جای نونخ پخش خواهد شد. این سریال از روز شنبه ۱۵ اردیبهشت روایت خود را برای بینندگان به تصویر میکشد. سریال رخنه تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشورمان تولید شده است. کارگردانی سریال تا جایی با علی غفاری بود که پیش از این آثاری مثل سریال بچه مهندس را ساخته است. البته بخش اعظم سریال رخنه را حمیدرضا لوافی کارگردانی کرده است که پیش از این سریال شهباز را ساخته بود. مهدی شفیعی، تهیهکننده رخنه درباره داستان این مجموعه تلویزیونی گفت: داستان سریال رخنه که در ۳۰ قسمت تولید شده، مربوط به یکی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان روبهرو میشود. شفیعی در ادامه بیان کرد: این مجموعه تلویزیونی کاری از گروه تولیدات حادثهای مرکز سیمافیلم است و داستان آن از تنوع گونههای (ژانرهای) متنوع برخوردار است و حوزههای امنیتی، علمی و خانوادگی را دربر میگیرد. این سریال علاوه بر پرداختن به ظرفیتهای موجود در مراکز علمی و فناوری کشور در حوزه دفاعی بهویژه در صنعت هوافضا و تلاش دانشمندان و نخبگان کشورمان در حوزه پدافندی و دفاعی جمهوری اسلامی، مخاطرات و تهدیداتی را که این افراد در این مسیر با آن مواجه هستند به تصویر درآورده است.دررخنه بازیگرانی نظیر نادر فلاح، رامتین خداپناهی، امیرحسین صدیق، خسرو شهراز، بهرام ابراهیمی، مریم کاویانی، نیلوفر شهیدی، حدیث نیکرو، سپیده خداوردی، علیرضا جلالیتبار، ایوب آقاخانی، علیرضا مهران و علیرام نورایی حضور دارند. دیگر عوامل مجموعه رخنه، مریم امینی نویسنده، شهرام نجاریان مدیرتصویربرداری، حدیث نیکرو مدیر برنامهریزی، شهرام متولی باشی صدابردار، هومن معصومی طراح صحنه هستند و حسین زندباف و محمدمصطفی رجبی مشترکا کار تدوین را انجام دادهاند و آلبرت آراکلیان موسیقی این سریال را ساخته است. سریال رخنه از ۱۵ اردیبهشت ماه هر شب ساعت۲۲و ۱۵دقیقه از آنتن شبکه یک سیما پخش میشود. به گفته تهیهکننده نادر فلاح و رامتین خداپناهی بازیگران نقش اصلی این سریال هستند.حضور آقای قاضی در شبکه ۲
سریال «آقای قاضی» پیش از این با ساختاری متفاوت روی آنتن شبکه دو سیما رفت. سجاد مهرگان کارگردان این اثر است و تهیهکننده فصل اول نیز احمد شفیعی بود. با وجه به پرمخاطب شدن این سریال، مجموعه گفته شده بازپخشهایی هم داشت. حالا فصل دوم مجموعه آقای قاضی با عنوان «آقای قاضی؛ شعبه ۱۲۱» تولید گروه نمایشی مرکز سیمرغ روانه آنتن شبکه دو سیما میشود. احتمالا زمان پخش این سریال از پایان همین هفته خواهد بود و پنجشبنهها و جمعهها روی آنتن میرود. در این فصل «بهزاد خلج» که همچنان نقش آقای قاضی را ایفا میکند وارد یک شعبه جدید به نام شعبه ۱۲۱ میشود و با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد. در فصل دوم این مجموعه، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت. کارگردانی این مجموعه همچون فصل اول با سجاد مهرگان و سرپرستی نویسندگان آن سید محمد حسینی است. تهیهکنندگی را هم سیدحسام حسینی برعهده دارد.درفصل اول مجموعه آقای قاضی با استفاده از ساختار داستانی برای آموزش مسائل حقوقی، با ساختاری اپیزودیک در فضای دادگاه، پروندههای مختلف قضایی به شکلی عمومی نشان داده میشد و در هر قسمت از این مجموعه با نمایش دو اپیزود بعد از بیان مطالبات فرد یا گروه شاکی و متشاکی که وارد دادگاه میشدند و صدور حکم قاضی، یک آموزش حقوقی به مخاطبان داده میشد. سرقت، ضرب و شتم، فروش به غیر، خیانت در امانت، آزار کلامی، مزاحمت تلفنی و تهدید، مخدوش کردن پلاک ماشین ازجمله موضوعات مطرح شده در فصل اول این مجموعه بود. طبق پیگیریهای خبرنگار جامجم در قسمت اول سریال به خاطر اتفاقی که برای آقای قاضی با بازی بهزاد خلج رخ میدهد، مخاطبان غافلگیر و جذب خواهند شد. میثم مهدویراد مجری طرح، داوود محمدی مدیر فیلمبرداری، محسن نصراللهی طراح صحنه و حسین نشاطی تدوینگر این سریال تازه است.
فن بدل به اژدها
سریال جدید دیگری که از آن بهعنوان جایگزین سریال «هفت سر اژدها» نام برده میشود، «بدل» به کارگردانی علیرضا مسعودی معروف به علی مشهدی است. این سریال کمدی را رضا نصیری شهرضایی تهیه کرده است و در آن بازیگرانی نظیر شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی، پریسا مقتدی، داریوش سلیمی، اصغر حیدری،ساعد هدایتی، اشکان اشتیاق، فرزانه سهیلی وابوالفضل رجبی به ایفای نقش پرداختهاند. سریال بدل هم اکنون مراحل پایانی تدوین و صداگذاری خود را میگذراند.تهیهکننده این سریال به جامجم بیان کرده بود که «بدل» از جنس آثار قبلی مسعودی است و از کمدی موقعیت و کلامی بهره برده است.