علیفر: عاشق سریالهای ترکیهای هستم
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۵۶۱۸۶۶
علیرضا علیفر گزارشگر فوتبال به خبرورزشی گفت: امروز وقتی میگویند علیفر گزارشگر بازی است مردم کارشان را ول میکنند و پای گزارشهای من مینشینند.
به گزارش خبرآنلاین، بدون هیچ توضیح اضافهای، این شما و این حرفهای علیرضا علیفر یکی از جنجالیترین گزارشگران تلویزیون که معمولاً مصاحبه هایش جالب و خواندنی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
آقای علیفر با شعر «دروازه خالی، موقعیت عالی، چه ضربه باحالی» در گزارش بازی فیورنتینا و یووه دوباره در فضای مجازی پیشتاز شدهاید! فیالبداهه گفتید یا از قبل حفظ کرده بودید.
نه، فیالبداهه گفتم. در فوتبال چیزی قابل پیشبینی نیست. حوادثی پیش میآید که ناگهانی است. من هم در آن لحظه به ذهنم رسید و این جملات را گفتم.
در فضای مجازی شوخیها را دیدید؟
راستش من زیاد وقت نمیکنم در فضای مجازی باشم. وقتی به خانه میآیم بیشتر سریال ماهوارهها را دنبال میکنم، ولی دوستان اگر چیزی مربوط به من باشد را نشانم میدهند.
آخر میگویند سریالهای ماهواره بدآموزی دارد.
اصلاً و به هیچ عنوان. سریالهای ترکی که من میبینم احساسی و عاشقانه است. اکثراً رمانتیک است. به همین خاطر نگاه میکنم. در این سریالها سیگار و مشروبات الکلی را محو میکنند و این نشان میدهد هدفشان بدآموزی نیست.
با مردم و هوادارانتان چقدر ارتباط دارید؟
خیلی از هواداران دم در خانهمان میآیند. خیلی وقتها در میزنند. اگر آدم جلوی در نرود ناراحت میشود و شاید این عشق جای خود را به نفرت بدهد. من هم همیشه پیش آنها میروم. خیلی وقتها من میآیم دوستان و فامیل خود را خبر میکنند. ولی اینکه در تلگرام و فضای مجازی با آنها ارتباط داشته باشم، نه زیاد.
مزاحم هم دارید؟
نه الحمدلله. خیلیها پیام محبتآمیز میدهند. من هم با یک استیکر گل یا قلب جوابشان را میدهم. با کسی خصومت ندارم که مزاحمم شوند. معمولاً در مملکت ما با ثروتمندان مشکل دارند. کسی که ماشین ۳۰۰، ۴۰۰ میلیونی دارد را بد نگاه میکنند. میگویند او از کجا آورده.
یعنی شما هم جزو این قشر هستید؟
نه، برای این گفتم که بدانید یکسری چیزها در مملکت ما طبیعی است، ولی خدا را شکر همیشه رابطه مردم با من خوب بوده است. درباره سؤالی که پرسیدید باید بگویم من افسر شهربانی بودم و همیشه زندگی کارمندی داشتهام. الان هم با این سن و این شهرت و محبوبیت مستأجر هستم.
امیدی به خرید خانه دارید؟
مثل این است که بگویی طرف ۶ کلاس سواد دارد و مطب باز کرده. با این وضع زندگی روزمرهمان به سختی میچرخد. با این اجاره خانهها... آقا یک خانه ۱۰۰ متری الان حداقل یک میلیارد تومان میارزد. از ما گذشت. الان هم هرچه حقوق میگیرم دو دستی به صاحبخانه تقدیم میکنم.
آخر وضع گزارشگرها ماشاالله خوب است.
من اصلاً حسود نیستم. هرکس داشته باشد خوشحال میشوم. از همکار بگیرید تا همسایه و فامیل. من اعتقاد دارم هرکس سهمی در زندگی دارد. سهم من هم این بوده است. کسی با گزارشگری ثروتمند نمیشود. حالا بقیه گزارشگرها ممکن است ارثی برده باشند و شاید کاسبی یا بیزینس و شرکتی داشته باشند. شما معروفترین خبرنگار ایران هم باشی درآمدت خوب نخواهد بود.
از شما انتقاد هم زیاد میشود. اینکه گاهی با توی دروازه بچهها را پای تلویزیون میترسانید. حتماً شنیده اید. کاریکاتورش را هم کشیدند.
همیشه فردی که معروف باشد یکسری منتقد دارد و یکسری طرفدار. تا به حال کسی در کوچه و خیابان از من انتقاد نکرده است. شما در هیچ جای دنیا آدم معروفی را نمیبینید که صددرصد طرفدار داشته باشد. در ایران هم نداریم. فقط میزان منتقدان فرق دارد. شاید برای بعضیها ۵ درصد باشد، شاید ۱۰ درصد و شاید هم بیشتر. طرفداران همیشه به من محبت میکنند. الان توی دروازه که من میگویم معروف است. شما در نشریهتان نظرسنجی بگذارید، ببینید چقدر مخالف دارد چقدر موافق؟ در خیابان حتی بعضیها جای علیفر به من میگویند توی دروازه. یعنی با این جمله صدایم میکنند. از بغلم رد میشوند میگویند توی دروازه. این یعنی مردم استقبال میکنند. اگر باور ندارید نظرسنجی پیشنهادیام را بگذارید. اگر ۶۰، ۷۰ درصد مردم گفتند نه، من دیگر نمیگویم توی دروازه. مردم این جمله را دوست دارند. مردم تفاوت را دوست دارند. آنها دنبال آدم متفاوت هستند. من در حرفه خودم متفاوت هستم. نمیگویم بهترینم، ولی متفاوتم. روی آنتن کسی شهامت و جرأت علیفر را ندارد. من مربی فوتبال هم هستم. مدرک A. دارم. من متفاوتم و مردم به این توجه دارند.
پس شما چنین نظری دارید؟
بله، امروز وقتی میگویند علیفر گزارشگر بازی است مردم کارشان را ول میکنند و پای گزارشهای من مینشینند. نه اینکه حالا کارشان را کامل ول کنند، ولی میگویند ببینیم علیفر در گزارش بازی چه میگوید!
منبع: فرارو
کلیدواژه: علیفر گزارشگر فوتبال جنجالی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۵۶۱۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آخرین وضعیت سعید آقاخانی و ادامه سریال «نونخ»
نشست خبری سریال «نون خ» پس از گفتوگوی هنرمندان و عوامل این مجموعه تلویزیونی با مردم در سامانه ۱۶۲، مقابل رسانهها نشستند تا به سؤالات پاسخ دهند. اما در کنار سعید آقاخانی و چند تن از بازیگران دیگر، امیر وفایی هم که نام او از قبل برای حضور در این نشست اعلام شده بود به پرسش و پاسخ با خبرنگاران نرسید.
به گزارش تسنیم، مهدی فرجی در حالی به نشست خبری سریال «نون خ» آمد که هم مخاطبین و هم رسانهها از او پرسیدند این مجموعه تلویزیونی ادامه خواهد داشت یا خیر.
در کنار مهدی فرجی تهیهکننده سریال، مسعود کریمی خضرا به عنوان مدیر گروه طنز مرکز سیمافیلم به نشست خبری آمده بود. همچنین صهبا شرافتی، کاظم نوربخش و ماشاءالله وروایی هم پاسخگوی اهالی رسانه شدند. نشست خبری با موفقیت این سریال در جذب مخاطب و پیشرفتِدر این حوزه نسبت به فصل گذشته آغاز شد.
مهدی فرجی در این باره گفت: امسال این سریال درصد قابل توجهی از فصل پیش بیننده بیشتری داشت که دلایل مختلفی هم داشت از جمله اینکه توانستیم سراغ یک قومیت دیگر هم برویم. من امروز در سامانه ۱۶۲ پذیرای بسیاری از مخاطبینی بودم که برایم جالب بود از پسربچه ۸ ساله تا خانم ۸۰ ساله درباره «نونخ» صحبت میکردند. اجازه بدهید اینجا از شخص رئیس صداوسیما و رئیس مرکز سیمافیلم تشکر کنم که میدان را هموار کردند بتوانیم به قومیت بلوچ هم بپردازیم.
اما نکته تهیهکننده سریال درباره حساسیتها بر روی مذهب و قومیتها به یکی از حاشیههای نشست هم تبدیل شد. چرا که او به این نکته اشاره کرد «پرداختن به قومیتها حساسیتهای فراوانی دارد که باید با مراقبت باشد. هر برنامهای و هرکسی به راحتی نمیتواند به قومیتها بپردازد. چرا که اصطلاحاً این کار به نوعی بندبازی است که خدایی ناکرده به کسی اهانت نشود و هرکار و هرکسی به راحتی به این موضوعات بپردازد.».
اما چرا این نکته تبدیل به حاشیه و چالش شد؛ عبارتِ خط قرمز که مهدی فرجی به آن اشاره کرد باعث شد تا خبرنگاری از او درباره خط قرمز سازمان صداوسیما و حساسیت پرداختن به قومیتها بپرسد؛ او اینچنین پاسخ داد: «شاید من نتوانستم صحبت خودم را درست جا بیندازم وگرنه اصلاً منظورم خط قرمز نبود. میخواستم بگویم پرداختن به قومیتها آنقدر حساسیت دارد که برنامهسازان سراغش نمیروند، چون باید به زوایای مختلف لهجه، فرهنگ، پوشش و … بپردازند. خط قرمزها در این زمینه زیاد است و به اصطلاح گفته میشود «سری که درد نمیکند چرا دستمال ببندند» از این رو همکاران کمتر سراغ قومیت میروند و به خود تهران میپردازند، چون با جاهای دیگر نمیشود شوخی یا نقد کرد و پرداختن به آنها خیلی سخت است. اما از طرفی هم حیف است و اتفاقاً پرداختن به اینها به جذابیت سریال کمک میکند. مناظر شگفتانگیز، صنایعدستی درجه یک و … در شهرهای مختلف ما وجود دارد پس چرا نباید از اینها برای سریال استفاده کرد.»
فرجی در بخش دیگری از این نشست خبری به پرداختنِ «نونخ» به موضوع کولبرها اشاره کرد و گفت: باید تشکر کنم از اینکه اجازه دادند به قصه کولبرها بپردازیم. امروز خانمی با بغض و گریه به من گفت که این سریال ما را با قصه این افراد آشنا کرد. خودمان شاید فکر میکردیم پرداختن به این مسایل سخت است، اما تشکر میکنم که گذاشتند در کنار لحظات کمدی و شاد، نقد هم داشته باشیم. مردم هم امروز میگفتند از دلایل علاقهشان به کار همین است که در کنار لحظات مفرح از درد مردم هم گفته میشود.
ماشاالله وروایی یا عموکاووسِ داستان «نونخ» در ادامه اضافه کرد: فرزند یکی از کولبرها با من صحبت میکرد و درباره این میگفت که پدرش چه کار سخت و طاقتفرسایی دارد. عموم مردم این سریال را ستایش میکردند و میگفتند تلویزیون قصههای این چنینی بسازد. صهبا شرافتی که نقش روناک را در این سریال بازی میکرد از صحبت با مخاطبان در سامانه ۱۶۲ گفت: فصل پنجم خیلی برایم سخت بود. من گواهینامه پایه دو نداشتم و اولین بار بود که سوار مینیبوس میشدم و رانندگی میکردم. این فصل خیلی برای من چالشبرانگیز بود و لذت زیادی برایم داشت.
همانطور که صهبا شرافتی در صحبتهایش گفت کاظم نوربخش بازیگر نقش سلمان هم به همین نکته اشاره کرد که مردم از ما ساخت فصل بعدی سریال را میپرسیدند و یا میگفتند که «نونخ» به شهر و روستای ما بیاید و لوکیشن هم در این باره پیشنهاد میدادند.
مسعود کریمی خضرا به عنوان مدیر گروه طنز سیمافیلم در نشست خبری حضور داشت به مصدومین این سریال اشاره کرد و گفت: در این سریال گروه جانبازان «نون. خ» را داشتیم و همه شخصیتها به نوعی با مصدومیتهای مختلفی در این فصل مواجه شدند.
یکی از دیگر سؤالات چالشی این جلسه شکایت حسین صفامنش خواننده از سعید آقاخانی به دلیل استفاده از موسیقی او در سریال تصریح کرد: موضوع ربطی به آقای آقاخانی ندارد و به من به عنوان تهیهکننده مربوط میشود. ما در یکی از فصلها هم از «شیرین شیرین» آقای محمدیان استفاده کردیم که او تماس گرفت و بسیار هم تشکر کرد و گفت این موسیقی موجب شعف و تحسین شده است. ما در بخش کولبرها از موسیقی آقای صفامنش استفاده کردیم، البته نافی موضوع مالکیت معنوی نیستم، اما تصورم نبود شکایت کنند. فکر میکردم او زنگ میزند و میگوید دمت گرم، وقتی به کولبرها پرداختی از این قطعه استفاده کردی. البته درباره حقوق مادی و معنوی این حق با آقای صفامنش است و حتماً برای جبران ماجرا در خدمت هستم. در این ۲ فصل قبلی تلاشی هم صورت گرفت که بتوانیم با او مذاکره کنیم. اما سعید آقاخانی دنبال صدای بکری بود، اما نشد از ایشان استفاده کنیم. آرزو دارم موفق باشند.
فرجی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا سازمان صداوسیما به عنوان سفارش از آنها خواسته به سمتِ بلوچستان بروند، افزود: اگر به تاریخچه «نونخ» از فصل اول تاکنون نگاهی بیندازیم اینکه به قومیت کُرد بپردازیم کاملاً پیشنهاد خود آقاخانی بود. من متنی را به او دادم و گفت خیلی متن خوبی است، اما انگیزهای ندارد مگر اینکه به سمت یکی از قومیتها برویم. ریاست سازمان صداوسیما در دیدار اخیری که با عوامل داشت گفت با محوریت قوم کُرد هر بار به یک قوم دیگر هم پرداخته شود و خود آقاخانی هم دغدغه همه ایران را داشت. اما این نکته را هم بدانید کسانی که در تلویزیون کار میکنند شاید سفارشی کار میکنند، چون کارفرمای ما تلویزیون است، اما مذاکره میکنیم و سعید آقاخانی هم خیلی ظریف سراغ موضوعات میرود. خود ما ممیزیهای اولیه را انجام میدهیم و میدانیم کجا ممکن است به کسی بربخورد.
اما نکته دیگر که سؤال خیلی از خبرنگاران و اتفاقاً مردم در سامانه ۱۶۲ بود به ساخت فصل ششم «نونخ» برمیگشت. فرجی در این باره چنین گفت: درباره سری ششم صحبت کردن زود است. آقای آقاخانی پستی گذاشت و گفت این فصل پایانی بر مجموعه «نون. خ» است.
تهیهکننده سریال همچنین درباره آخرین وضعیت سعید آقاخانی و مصدومان «نونخ» چنین توضیح داد: هفت نفر دست و پایشان شکست. آقای آقاخانی هم از ارتفاع سقوطی داشت که ۱۰ روز بستری بود و او را در ادامه فیلمبرداری با عصا دیدیم و باعث شد کمی نقشش تغییر کند. خوشبختانه الان ایشان سلامت هستند و مشکلی ندارند.
فرجی همچنین در خصوص اینکه آیا قرار است فیلم سینمایی «نونخ» ساخته شود یا خیر، افزود: درمورد سینمایی کار نه صحبت خاصی شده و نه تصمیمی برای ادامه ساخت این سریال در ورژن سینمایی گرفته شده است.
او در پاسخ به سؤال درباره ادای نامطلوب گویش بلوچستان و ماجرای دلخوری کرمانیها، تأکید کرد: من هیچ نقدی درباره گویش بلوچها ندیدم. ما بازیگران مختلفی از زاهدان و زابل و نقاط مختلف استان داشتیم. درباره کردها هم همینطور بود و از شهرها و نقاط مختلف در کار حضور داشتند. اما درباره هموطنان کرمانی بایستی این توضیح را بدهم، من توضیحاتی به مسؤولان کرمان دادم و گفتم سوتفاهمی ایجاد شده و برخی نکاتی که مطرح میکردند هیچ ارتباطی با کرمان نداشت. فردی هم که نشان دادیم هزار کیلومتر قبلتر از کرمان بود و هیچ کدام از خانواده اش هم لهجه کرمانی نداشتند. ما از خود مردم کرمان هم نظر نارضایت گونه نداشتیم.
فرجی در خصوص اینکه آیا سریال حذفیات و سانسورهایی داشته یا خیر، خاطرنشان کرد: سعید آقاخانی علاقهمند بود منطقهای انتخاب شود که لنج و دریا و جذابیتهای بصری داشته باشد که بعد از جمعبندی قومیت بلوچ انتخاب شد. بالأخره به طور طبیعی حذفیاتی داشتیم، اما آنقدر نبود که به کار ما آسیب بزند. شاید از بسیاری از سریالهای معمولی ممیزی ما کمتر بود.